Business Arena Stockholm anordnas i år för 17:de gången. I år är det ett särskilt viktigt steg i utvecklingen – vad kommer hända nu när Fastighetsnytt är en del av Bonnier? På Business Arenas Partnerträff gav chefer från Sveriges största medieföretag sin syn på den gemensamma framtiden.
– Fastighetsnytt är en juvel – och det är viktigt att vi tar hand om den och fortsätter leverera till våra kunder och partner. Fastighetsnytt kan komplettera våra delar väldigt mycket, inte minst inom Dagens Industri. Vi vill ge juvelen en bra hemvist, säger Bonniers koncernchef Tomas Franzén.
Men juveler ligger inte bara och väntar på att plockas upp, de får grävas fram. Frågan som många säkert ställer sig är om Fastighetsnytt och Dagens Industri kommer gifta sig bra?
– Man behöver inte gifta sig för att man träffar någon man gillar. För Dagens Industri är Fastighetsnytt en perfect mach – DI är pompös, medan Fastighetsnytt är mer nischad. Vi kan få en bra match i det vi kan leverera tillsammans både affärsmässigt och redaktionellt, säger Lotta Edling, Dagens Industris chefredaktör och ansvarig utgivare.
Dagens Industris fastighetsbevakning har ökat de senaste åren, konstaterar Lotta Edling vidare, men tillägger:
– Den bevakning som Fastighetsnytt gör kommer kunna berika och fördjupa den delen, för att göra DI bättre.
Sammantaget konstateras av Bonniercheferna att det Fastighetsnytt och Business Arena framför allt tillför Bonnier, är ett sätt att arbeta och skriva för branschen, vilket kommer förstärka bådas position på marknaden.
Johan Zetterstedt, grundare av Fastighetsnytt och Business Arena, poängterar dock vikten av att behålla det som är kärnan i verksamheten.
– Vi måste behålla Fastighetsnytts kultur så att vi inte drunknar i en slags helhet – vi måste stå för vårt innehåll. Sedan ska vi få hjälp och stöd och kunna nyttja det som redan finns. Och det kan utvecklas till en massa spännande i framtiden, det får vi se.
– Vi ser potentialen i denna juvel – men vi har höga förväntningar också, säger Tomas Franzén avslutningsvis.