ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Elaine Breske Hirscher: ”Tryggast att göra som man alltid har gjort”

30 augusti 2016

Elaine-Breske-Hirscher

Varje tid har sitt ledarskap. Frågan är vilken typ av ledare som behövs idag? Förhoppningsvis besvaras frågan i fördjupningen ”Ledarskap för en bransch i förändring”. Vi ställde två frågor till den som ska vara moderator den 21 september, ledarskapsexperten Elaine Breske Hirscher.

Du har arbetat som ledare inom samhällsbyggnad. Stötte du på några utmaningar som du tror är specifika för just den här sektorn?
Branschen är väldigt konservativ, så bara att vara icke-ingenjör och kvinna har ju varit en stor utmaning, men det är ju i och för sig inte unikt för just samhällsbyggnad. Dock gör det konservativa i branschen att det nya sättet att arbeta – agilt, teambaserat, snabbrörligt, värderings- och visionsstyrt – är svårare att implementera, eftersom många känner sig tryggast i att göra som man alltid har gjort. När vi lyckas implementera ett ledarskap i ständig förändring i vårt arbete har de goda resultaten visat sig snabbt.

Du ser tydlighet som ett viktigt inslag i ledarskap. Hur gör man för att vara tydlig?
Genom att kommunicera med varandra, sätta tydliga mål och ha en tydlig plan för att nå dem. Man ska vara öppen med vilka förväntningar man har på varandra och arbeta aktivt med feedback, konfliktlösning och värderingar. Naturligtvis ska man kontinuerligt stämma av såväl målen som förväntningarna. Kommunikation är det enklaste verktyget för att nå tydlighet, men också det svåraste att lyckas med!

Fördjupning F, 14.00 – 15.00, onsdag 21 september, Ledarskap för en bransch i förändring.


Business Arena Stockholm | 21-22 september 2016
Stockholm Waterfont Congress Centre

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev