ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Proffsnätverkare eller Bindefeldt-minglare?

6 mars 2019

Det är viktigare att nätverka rätt i Almedalen än att höras mest. Men hur knäcker du koden för att nå maximal nätverkseffekt i minglet?

Nära 50.000 personer från politik, näringsliv, offentlig sektor och föreningsliv är på plats under Almedalsveckan för att påverka. Det innebär enorma nätverksmöjligheter för den som kan hantera konsten att mingla på rätt sätt.

I en värld med låga marginaler, hög konkurrens, globalisering och digitalisering, innovation och förändring handlar allt om rätt relationer och nätverk. Det konstaterar Mark Pattersson, en av Danmarks ledande rådgivare inom nätverkande, som medverkade på Sveriges Kommunikatörers seminarium om Almedalsnytta tidigare i januari.

Vad är ditt syfte med att mingla i Almedalen? Som Mark Pattersson poängterar är det viktigt att mentalt bestämma sig för vad du vill uppnå. Är ditt syfte att göra business eller ha kul? Vilken typ av minglare du är avgör resultatet och uppföljningen av ditt minglande.

Först med rätt nätverk kan ett bolag skala upp och växa. Nätverkande har därför ett stort värde för de flesta bolag enligt Mark Pattersson, som ger en rad tips för hur du ska lyckas i Almedalsvimlet. En av tumreglerna är att placera sig smart i rummet (alltid vid dörren och inte längst bak – då maximerar du dina chanser att hälsa på folk).

  1. Skapa den rätta mentala inställningen – värdet av gott nätverkande är högt
  2. Allt handlar om timing! Var på plats i tid, visa intresse av rätt person, och så vidare
  3. Kom ihåg att en person som avvisar dig är intressant därför att hen berättar något om din svaghet
  4. Kartlägg ditt “Imposter Syndrome”, det vill säga din rädsla för att någon i publiken ska ge dig negativ respons
  5. Var älskvärd!
  6. Sluta sälja – men tryck på värdet av ditt eget varumärke
  7. Lär känna många olika typer av människor! Ett rum fullt av samma yrkespersonligheter ger inte varandra lika mycket som det skulle om det är flera olika yrkesgrupper med ett gemensamt syfte
  8. Gör research – vilka är det du ska träffa och vilka styrkor har de?
  9. Tänk på spegeleffekten – vi speglar dem som står nära oss. Tänk på att vara glad!
  10. Placera dig smart i rummet – om du står vid dörren eller längst bak i lokalen gör skillnad. Och stå aldrig ensam!
  11. Lusläs deltagarlistan – om det finns en sådan
  12. Fråga om visitkort istället för att ge – det är viktigare att få information istället för att ge bort

Läs mer:
Var synlig i Almedalen – läs mer om Business Arenas partnerskap
Sätt agendan i Almedalen – om nyttan att synas i rätt kanaler
Nätverk på rätt sätt = tillväxt

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev