”Powerpoint är chefernas snuttefilt”

21 september 2017

Om du inte kan göra dig förstådd spelar det ingen roll hur smart du är eller vilken fin presentation du har på dragningen om företagets ledord. Retorikexperten och författaren Elaine Eksvärds råd till personer som vill ta makten över språket är att Powerpoint-banta, byta ut smarta ord och vara sig själv.

Alla har säkert haft en kollega som säger fullständigt dumma saker – men som säger det på ett sätt som gör att det låter vettigt. Hur gör de, frågar man sig? För att ta makten över språket behöver du genomskåda de retoriska knepen, menar Elaine Eksvärd som inledningstalade på Business Arena Stockholm 20 september.

Ingen orkar lyssna om du läser innantill, skrattar nervöst eller talar fikonspråk. Det handlar om att veta hur man säger något.
– Hela 70 procent tackar nej till avancemang-uppdraget om det innebär att det handlar om att tala inför grupp, övriga 30 kör ett monotont PowerPoint-race, berättar Elaine Eksvärd och fortsätter:
– Skratta mellan meningarna gör vi ofta när vi är nervösa. Det gör man omedvetet – vilket kan avgöra en hel affär. Du uppfattas som osäker och inte seriös.

Enligt Elaine Eksvärd spelar vilken typ av personlighetstyp du är in i din retorik. Introverta personer,  ”tystnadsterrorister”, tänker ofta innan de pratar, använder aldrig eller sällan superlativ vilket i längden kan bli hämmande för personer i omgivningen. Extroverta personer tänker länge innan de pratar, pratar med sig själv och använder ofta superlativ vilket kan göra att de inte uppfattas som trovärdiga. Extroverta kan även bli så kallade ”monologmonster”, personen i fråga slutar inte prata. Sedan finns personlighetstypen som är en kombination mellan dessa två: den ambiverta personen, som varierar sig beroende på situation.
– Man får bestämma sig: vilken person vill du kommunicera med? En tystnadsterrorist eller ett monologmonster?

Elaine Eksvärd understryker också att det är viktigt att vi lär oss spegla varandra. Olika personlighetstyper kompletterar varandra i kommunikationen, men speglar de inte varandra blir det ingen bra blandning. Chefer speciellt bör tänka det vid rekrytering.
– Titta på världen där ute: en tredjedel är introverta, en  tredjedel är extroverta och en tredjedel är ambiverta. Det är viktigt att vi lär oss spegla varandra för att lyfta kompetensen.

Hur ska du då lyckas med att övertyga folk, som presidentkandidat, som chef, på ledordspresentationen inför firman? Elaine Eksvärd är det viktigt att våga byta ut en bild mot en berättelse och att tala förståeligt.
– Byt ut de ”smarta orden” mot enklare ord – ett budskap ska inte ut, det ska in. Känner du att du slänger dig med massa termer och begrepp från ditt yrkeskunnande kanske du känner att du framstår som smart–men gör du dig förstådd då? Det är ju det som är det viktiga.

Retorikexperten skickar med några råd:
– Var dig själv, det är en klyscha men alla andra är redan upptagna. Och powerpoint-banta! Powerpoints är chefernas snuttefilt.

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
Umeå 21/2
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015

Business Arena nyckeltal

Business Arena informationsbrev

Business Arenas informationsbrev skickas ut löpande till dig som är intresserad av att hålla dig uppdaterad om vårt pågående arbete kring evenemangen i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Almedalen och London. Det kan exempelvis handla om aktuella talare, programspår och praktisk information inför evenemanget. Genom att prenumerera ser du till att inte missa några viktiga nyheter!