ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Jakten på höjd – en medial hausse?

13 mars 2015

På Lindholmen planeras just nu Nordens högsta skyskrapa – det 230 meter höga Karlavagnstornet. Vi ställde några frågor till initiativtagaren till projektet, Ola Serneke, vd på Serneke Group.

serneke
Ola Serneke, vd, Serneke Group

Vad tror du att Karlavagnstornet kan komma att innebära för Göteborg?
Jag tror att man kommer ändra synen på höga hus och framförallt hög exploatering. Man kommer inse att detta är något som vi måste börja jobba med hårdare. Det är lätt att tro att Landshövdingehus är rätt för Göteborg – vilket det var då de gjordes. Nu är lönekostnaderna för de som hyr högre och det är även hyrorna i förhållande till tidigare. Då måste man förtäta så att underlaget ökar.

I media har man bland annat kunnat läsa om projektet som en ”hysterisk jakt på höjd”. Varför tror du att så många städer börjat sträva efter att bygga högt?
Detta är givetvis en medial ”hausse”. Vi började jobba med projektet för över 10 år sedan och vi har bara haft i fokus att få bygga en stadsdel med hög densitet och med varierande användning.

Den 14 april deltar Ola Serneke på Business Arena Göteborg, där han bland annat kommer att berätta om ekonomin bakom projektet. Serneke medverkar i seminarium 1, kl. 15.45, 200 meter upp i luften på Lindholmen – ekonomin bakom Nordens högsta skyskrapa
Moderator och expertkommentator: Peter Malmqvist och Pernilla Arnrud Melin
Andra medverkande talare: Magnus Månsson (koncern-vd, Semrén & Månsson) och Lars Marcus (professor i stadsplanering, Chalmers)

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev