Jakten på höjd – en medial hausse?

13 mars 2015

På Lindholmen planeras just nu Nordens högsta skyskrapa – det 230 meter höga Karlavagnstornet. Vi ställde några frågor till initiativtagaren till projektet, Ola Serneke, vd på Serneke Group.

serneke
Ola Serneke, vd, Serneke Group

Vad tror du att Karlavagnstornet kan komma att innebära för Göteborg?
Jag tror att man kommer ändra synen på höga hus och framförallt hög exploatering. Man kommer inse att detta är något som vi måste börja jobba med hårdare. Det är lätt att tro att Landshövdingehus är rätt för Göteborg – vilket det var då de gjordes. Nu är lönekostnaderna för de som hyr högre och det är även hyrorna i förhållande till tidigare. Då måste man förtäta så att underlaget ökar.

I media har man bland annat kunnat läsa om projektet som en ”hysterisk jakt på höjd”. Varför tror du att så många städer börjat sträva efter att bygga högt?
Detta är givetvis en medial ”hausse”. Vi började jobba med projektet för över 10 år sedan och vi har bara haft i fokus att få bygga en stadsdel med hög densitet och med varierande användning.

Den 14 april deltar Ola Serneke på Business Arena Göteborg, där han bland annat kommer att berätta om ekonomin bakom projektet. Serneke medverkar i seminarium 1, kl. 15.45, 200 meter upp i luften på Lindholmen – ekonomin bakom Nordens högsta skyskrapa
Moderator och expertkommentator: Peter Malmqvist och Pernilla Arnrud Melin
Andra medverkande talare: Magnus Månsson (koncern-vd, Semrén & Månsson) och Lars Marcus (professor i stadsplanering, Chalmers)

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015