Från äga till göra inom handeln

18 september 2013

 

På ett mycket välbesökt första pass under handelsseminariet på Business Arena berättade HUI:s Fredrik Kolterjahn om en trend inom handeln som innebär att fokus går från att äga något till att göra något. Det kan till exempel innebära att man hyr ett snajdigt regnställ istället för att köpa det när man ska gå i fjällen.

På ungefär samma tema kan man se att intresset för att byta begagnade varor ökar.

– Det är en rysare för handeln, när saker byts utan att det är några pengar inblandade, säger Fredrik Kolterjahn.

Något som har gått från att vara en trend till en integrerad del av fenomenet handel är köpen som görs via nätet.

– E-handeln driver i hög grad detaljhandelns tillväxt idag.

 

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015