ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Sparad energi förenklar rekrytering

4 juli 2012

Det är inte bara skruvar och muttrar längre, utan energimedvetenheten har blivit en självklarhet. Det menade moderatorn Per Forsling, som är chef för förvaltningsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm, när han inledde debatten om energieffektivitet i det befintliga beståndet på onsdagen på Business Arena Almedalen.  

Per Forsling påpekade att när Humlegården Fastigheter skickar en representant för att prata om energieffektivitet är det inte en teknikchef som kommer utan vd själv: Per-Arne Rudbert.

– Vi arbetar med energieffektivisering eftersom det är ett sätt att bli mer produktiva som företag, och för att det leder till ett bättre klimat. Alla mår bra av att vi använder mindre energi, säger Per-Arne Rudbert.

Ett problem i sammanhanget är att det inte alltid lönar sig i kronor att förbättra effektiviteten och minska förbrukningen, åtminstone inte fullt ut. Mer än ett företag har fått uppleva att när man genomfört ett framgångsrikt och ambitiöst besparingsprogram, och minskat förbrukningen, kompenserar sig leverantören genom att istället höja den fasta avgiften. Den typen av erfarenhet ökar sällan lusten att inleda nästa besparingsprogram. I det stora perspektivet är förloraren framförallt kommande generationer som måste leva med konsekvenserna av ett förändrat klimat.

Humlegården sparar pengar på sina energieffektiviseringsåtgärder och när väl plattformen finns på plats är återbetalningstiden på en investering imponerande kort: sex månader enligt vd. En annan fördelaktig konsekvens är att företaget, till skillnad från många andra fastighetsföretag, inte har några problem med att rekrytera tekniker.

– Vi har faktiskt en kölista med tekniker som vill jobba hos oss. Anledningen är att folk vet om att våra system ligger i framkant. I det avseendet är energieffektiviteten produktiv för vårt varumärke i form av employer branding, säger Per-Arne Rudbert.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev