ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Snyggare handel i framtiden?

6 juli 2012

Handeln har i flera avseenden blivit mer stadsmässig. Det är stadsbefolkningen som måste fångas in som konsumenter och genom mer angenäm form är det enklare att få politikerna att acceptera den i stadsbyggnadsprocessen. Det framkom under fredagens frukostsamtal på Business Arena Almedalen. 

Om handeln ser ut som klassiska NK i Stockholm är det inget problem att ha den centralt. Det betyder att de platta plåtlådorna får svårare att hävda sig framöver. Moderatorn Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP Analys och Strategi, menar att handeln delvis varit alltför ”ful” för att lyckas med morgondagens utmaningar. Bernt-Olof Gustavsson som är vd på KF Fastigheter håller med.

– Handeln har varit ful i två avseenden. Dels har handel som fenomen uppfattats som krämeri av många politiker, vilket har lett till bristande engagemang och handelsområden som utformats på ett ostrukturerat sätt. Sedan har arkitekturen varit tråkig i många fall. Det är synd eftersom handeln verkligen har potential att driva stadsutvecklingen, och själva satsar vi nu på att bygga mer tilltalande handelsbyggnader.

Som lyckat exempel tar han ett nytt varuhus i Mjölby som KF Fastigheter uppfört med varierade vinklar som sticker av kraftigt från den gamla Domusbyggnaden som ligger i anslutning. Han påpekar även att kommunpolitikerna blir mer benägna att lyssna till idéer när de ser att det rör sig om attraktiva byggnader.

– Egentligen kan man göra mycket i det avseendet till en ganska låg kostnad. Säg att det kostar mellan 3 och 5 procent av projektkostnaden att gå från en ful byggnad till en som uppfattas som tilltalande, säger Bernt-Olof Gustavsson.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev