Den som vill förstå de krafter som kommer att forma samhället måste inse att patriarken är död. Det går inte att uppifrån forma utvecklingen ur ett socialt ingenjörskonstperspektiv utan man måste lyssna på användare och inte minst ungdomar. Det fanns mycket tänkvärt att ta till sig när mjuka metoder i en hård bransch diskuterades på Business Arena Almedalen på lördagen.
Vad är det som händer i ett samhälle med interaktiv kommunikationsteknik?
– Exempelvis har modedesign blivit darwinistisk, säger framtidsforskaren och mediepersonligheten Alexander Bard.
De stora företagen som säljer kläder mäter alla typer av beteenden hos konsumenterna och anpassar designen efter analysresultatet. Det vill säga att den upphöjde experten och modedesignerns ställning är hotad när det är kundernas preferenser som styr. Det är en bild av hur det mesta i samhället kommer att förändras menar Alexander Bard.
– Patriarken är död. Konsumenten har makten.
Det sades fler skojiga saker under debatten:
”När 40-talisterna hamnar på ålderdomshem kommer de att dricka Chianti hela dagarna, lyssna på Springsteen och ha HD:n parkerad på gården utanför”.
Göran Björnberg, metodutvecklingschef, Riksutställningar om att man måste fånga in målgruppens värderingar.
”Även om just den här modellen är inne idag måste vi tänka på att 50 andra kommuner jagar i samma riktning. Vi kanske borde tänka mer på hur vi hittar en egen profil”.
Erica Månsson, vd för Kulturparken i Småland och blivande kulturchef i Halmstad om faran med att alla ska satsa på en högskola samtidigt eller en arena.
Och avslutande stadsbyggnadskritik från Alexander Bard:
”Svensk homogenitet är ett hinder. Alla kommuner har lyktstolpar från samma leverantör, det är skittråkigt”.