ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

”Powerpoint är chefernas snuttefilt”

21 september 2017

Om du inte kan göra dig förstådd spelar det ingen roll hur smart du är eller vilken fin presentation du har på dragningen om företagets ledord. Retorikexperten och författaren Elaine Eksvärds råd till personer som vill ta makten över språket är att Powerpoint-banta, byta ut smarta ord och vara sig själv.

Alla har säkert haft en kollega som säger fullständigt dumma saker – men som säger det på ett sätt som gör att det låter vettigt. Hur gör de, frågar man sig? För att ta makten över språket behöver du genomskåda de retoriska knepen, menar Elaine Eksvärd som inledningstalade på Business Arena Stockholm 20 september.

Ingen orkar lyssna om du läser innantill, skrattar nervöst eller talar fikonspråk. Det handlar om att veta hur man säger något.
– Hela 70 procent tackar nej till avancemang-uppdraget om det innebär att det handlar om att tala inför grupp, övriga 30 kör ett monotont PowerPoint-race, berättar Elaine Eksvärd och fortsätter:
– Skratta mellan meningarna gör vi ofta när vi är nervösa. Det gör man omedvetet – vilket kan avgöra en hel affär. Du uppfattas som osäker och inte seriös.

Enligt Elaine Eksvärd spelar vilken typ av personlighetstyp du är in i din retorik. Introverta personer,  ”tystnadsterrorister”, tänker ofta innan de pratar, använder aldrig eller sällan superlativ vilket i längden kan bli hämmande för personer i omgivningen. Extroverta personer tänker länge innan de pratar, pratar med sig själv och använder ofta superlativ vilket kan göra att de inte uppfattas som trovärdiga. Extroverta kan även bli så kallade ”monologmonster”, personen i fråga slutar inte prata. Sedan finns personlighetstypen som är en kombination mellan dessa två: den ambiverta personen, som varierar sig beroende på situation.
– Man får bestämma sig: vilken person vill du kommunicera med? En tystnadsterrorist eller ett monologmonster?

Elaine Eksvärd understryker också att det är viktigt att vi lär oss spegla varandra. Olika personlighetstyper kompletterar varandra i kommunikationen, men speglar de inte varandra blir det ingen bra blandning. Chefer speciellt bör tänka det vid rekrytering.
– Titta på världen där ute: en tredjedel är introverta, en  tredjedel är extroverta och en tredjedel är ambiverta. Det är viktigt att vi lär oss spegla varandra för att lyfta kompetensen.

Hur ska du då lyckas med att övertyga folk, som presidentkandidat, som chef, på ledordspresentationen inför firman? Elaine Eksvärd är det viktigt att våga byta ut en bild mot en berättelse och att tala förståeligt.
– Byt ut de ”smarta orden” mot enklare ord – ett budskap ska inte ut, det ska in. Känner du att du slänger dig med massa termer och begrepp från ditt yrkeskunnande kanske du känner att du framstår som smart–men gör du dig förstådd då? Det är ju det som är det viktiga.

Retorikexperten skickar med några råd:
– Var dig själv, det är en klyscha men alla andra är redan upptagna. Och powerpoint-banta! Powerpoints är chefernas snuttefilt.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev