ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Överraskande vinnare i Framtidsindex

12 september 2012

Fastigo, i samarbete med Fastighetsnytt, har nu sammanställt fastighetsbranschens Framtidsindex för år 2012. Vinnarna presenteras på Business Arena 2012 som går av stapeln på Waterfront i Stockholm nästa vecka.

Enligt Fastigos vd Mona Finnström är syftet med Framtidsindex att undersöka och stimulera fastighetsbranschens engagemang i att få fler unga att söka sig till branschen.

– Inom fastighetsbranschen råder sedan många år brist på bland annat kvalificerade tekniker och ingenjörer. Svårigheterna att rekrytera duktiga medarbetare förväntas kvarstå under lång tid framöver, delvis beroende på stora pensionsavgångar, menar hon.

En ytterligare försvårande omständighet är enligt Mona Finnström att fastighetsbranschen är tämligen okänd bland unga i åldern 16-24 år.

– Ett sätt att visa upp branschen som en attraktiv framtidsbransch att jobba i är att erbjuda unga sommarjobb, praktik, trainee- och/eller lärlingsanställningar.

Fler svar från vd-nivå
Mona Finnström berättar att antalet företag som besvarat enkäten har ökat med cirka 30 procent från förra året och uppgår till 177.

– Vi kan också se att det är fler vd:ar som besvarar enkäten jämfört med förra året vilket vi tolkar som om att företagens kompetensförsörjning nu är på väg att bli en strategisk fråga på ledningsnivå.

Vinnarna presenteras som nämnts ovan på Business Arena och utan att avslöja allt för mycket berättar Mona Finnström att det är bäddat för överraskningar.

Sverrir Thór

 

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev