Fastighetsbranschens mötesplats i Almedalen torsdag den 4 juli: När Emma Hernell och Elin Frendberg från analysföretaget United Minds berättade om trender som kommer att förändra detaljhandeln framgick det att ökad informationstäthet, konsumentinflytande och ökade krav på flexibilitet hos lokalen är fenomen att lägga på minnet.
Handelslokaler måste gå att förändra och användningen av dem kommer att effektiviseras. Analytikerna använder uttrycket ”liquid space”. Enligt Emma Hernell går det att se ett tydligt samband mellan ökad konceptualisering i lokalen och ökad försäljning.
– Kvadratmetrarna måste jobba hårdare i framtiden, säger hon.
Ökad tillgång till information om konsumentens surfande på internet och inköpsmönster kommer att prägla företagens erbjudanden allt mer. Det finns mycket material att analysera för detaljhandelns statistiker. Samtidigt ökar konsumentens krav på företagen. Det kan till exempel innebära att företagen måste redovisa sitt etiska program eller miljöarbete på ett öppnare och tydligare sätt än tidigare. Sociala medier får stora konsekvenser helt enkelt.
– Det finns möjlighet att nöjda konsumenter som når ut via sociala medier kan fungera som en ”andra säljkår”, men de fungerar även som övervakare som snabbt får ut sitt missnöje, säger Emma Hernell.