ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Inspirerande på Kommunicates scen

25 september 2017

Det var högt tempo och många inspirerande talare på pausaktiviteten Kommunicates scen under Business Arena Stockholm 20-21 september. Här är tre av de kommuner som tog tillfället i akt att berätta vad som är på gång runt om i vårt avlånga land.

Uppsala kommun: Ulleråker – ett strategiskt markförvärv med historia
Ulleråker, strax söder om Uppsalas stadskärna, är ett av landets största stadsutvecklingsprojekt. Men många känner säkert igen namnet Ulleråker som rena dårhuset. Där låg en gång Sveriges största mentalsjukhus.

– Vi jobbar jättemycket med historien i projektet. Ett exempel är Villa Gökboet, berättar projektchef Kristina Mårtensson på Uppsala kommun.

Ulleråker ska bli helt ny stadsdel med 20 000 nya medborgare. Erik Pelling (S), kommunalråd i Uppsala kommun lyfter fram att projektet är unikt på många sätt.
– Vi bryter ny mark, Ulleråker kommer definitivt sätta Sverige på kartan både nationellt och internationellt.


Luleå kommun: Den forna stålstaden växer som aldrig förr
Facebooks etablering, digitalisering och ett växande investeringsintresse gör att Luleå blomstrar som aldrig förr. För en stad som sökt en ny identitet sedan stålverket kraschade för 30 år sedan ser nu framtiden väldigt ljus ut, och resten av Sverige och världen lär hålla ögonen på Luleå som växer så att det knakar.

Inom en radie av åtta mil från Luleå bor det 170 000 människor, vilket gör Luleåregionen till den största befolkningskoncentrationen i norr Sverige. Enligt Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå kommun, är den främsta utmaningen just nu inte är bostäder, det är att behålla kompetens och arbetskraft.
– Digitaliseringen och vårt tekniska universitet på orten är en enorm tillgång och bidrar till vår tillväxt. Den stora utmaningen är att behålla studenterna och att börja anställa utlandsfödda. Om man jämför storstädernas och kommuner i norr frekvens i att anställa utrikesfödda ser vi verkligen att det är något vi behöver bli bättre på. Kompetensförsörjningen till Luleå kommer inte ske från Arjeplog och Kalix, vi måste tänka större.

Niklas Nordström menar att det handlar om att satsa mer på praktikplatser och traineeprogram för att erbjuda studenterna jobb och behålla talangerna på orten.
– Många av de som bor här arbetar inom industrin, så stålet är fortfarande viktigt, även om staden inte är en stålstad längre. Skillnaden är att de som arbetar inom industrin idag har en akademisk utbildning, ett högre löneläge och klär sig i kostym.

Luleå ska fortsätta växa, och den forna stålstaden går en ljus framtid till mötes. Med 16 flygavgångar varje dag till Stockholm är avståndet från Luleå till resten av Sverige och världen inte långt.
– Vi har sökt identiteten i 30 år, allt sedan stålverket kraschade. Det tar tid att förändra en stads identitet, nu är Luleå en helt annan stad med högst skatteintäkter längs hela norrlandskusten.
– Facebooks etablering har hjälpt oss. Om ett amerikanskt bolag väljer att placera sig i Luleå säger något om vart vi är idag.
– Bilden av det gamla Norrland är på väg bort – nu är det en ny attraktionskraft i staden, säger Niklas Nordström.


Jönköping: Strandängen, en modern ABC-stadsdel
Fyra kilometer från stadskärnan, invid Vätterns strand, växer ett nytt bostadsområde fram i Jönköping: Strandängen. På Kommunicates scen berättar Thorbjörn Hammerth, vd för det allmännyttiga Vätterhem om idén att bygga en modern ABC-stadsdel och hur satsningen gör Jönköping till ett nav i Sverige.

Med det karaktäristiska Ormhuset som landmärke (ja, byggnaden ser ut som en slingrande orm!) är Strandängen sannerligen ett spännande stadsutvecklingsprojekt att följa. Den nya stadsdelen ligger naturskönt och ska rymma 1 200 nya bostäder i olika storlekar och prisnivåer.
– Vi vill ha alla funktioner på plats och blandade upplåtelseformer – en nyckel i en framtidsstad, säger Thorbjörn Hammerth.


 

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev