Mingel, samhällsnytta och en lättsam stämning ramade in årets Partnerträff inför Business Arena Almedalen, huserat på Tengboms huvudkontor torsdagen den 15 juni. En kväll som bjöd på många bra tips för såväl erfarna Almedalsveteraner som förstagångsbesökare.
För tredje året i rad anordnas Partnerträffen inför Business Arena Almedalen, som i år arrangeras för sjätte gången i ordningen. Johan Zetterstedt, grundare av Fastighetsnytt och Business Arena, konstaterar att syftet på plats är att skapa samhällsnytta.
– Business Arena står för affärsnytta och branschnytta, vilket i sin tur leder till samhällsnytta. När vi kör i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå så börjar vi i branschnyttan och affärsnyttan, men i Almedalen kommer samhällsnyttan först. Det handlar om att vi kan ge en bild av vad vår sektor kan göra för politikerna. Det är ju vi som bygger bostäderna de lovar.
Vad kan vi då förvänta oss av årets Almedalsvecka och Business Arena Almedalen? Vad är bra att tänka på som förstagångsbesökare? Att nätverka, att planera sin tid rätt och ta in ny kunskap var några av tipsen som gavs från rutinerade Business Arena-besökare på plats på partnerträffen.
– Det finns en viktig ledstjärna i vilka förväntningar man ska ha inför Almedalen: man ska träffa människor. Alla är där på samma premisser – du kan gå fram och prata med vem som helst, utan att det är konstigt. Att vara i Almedalen är som att vara på ett stort VIP-party, säger Kristina Alvendal, stadsbyggnadsexpert och ett känt ansikte i branschen som såväl på Business Arena som i Almedalen.
Yves Chantereau, senior arkitekt på Equator, medverkar i två seminarium om samhällsbyggnad på Business Arena Almedalen. Han menar att det är bra att planera lagom för att ta del av så många kunniga panelsamtal som möjligt under Almedalsveckan.
– Det är en fantastisk tid med många högkvalificerade paneler. Almedalen är en högskola i omvärldsbevakning i en hel vecka där man kan lära sig supermycket om vad som helst.
Han får medhåll av Stenvalvets affärsutvecklingschef Sara Östmark.
– Man ska vara nyfiken. Lär dig något nytt, tillför något till din bransch! Almedalen är ett ypperligt tillfälle att passa på att lära sig.
Om man ska lyssna på veteranerna verkar det som om det viktigaste under Almedalsveckan ändå är att ta sig tid för spontana möten, vilket är just det som speglar Business Arena Almedalen menar Johan Zetterstedt.
– Det här är en mötesplats som inbjuder till spontana möten. Här skapas affärsnytta. Vi som bransch kommer göra ett avtryck i Almedalen.