ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Hur drabbas fastighetsbranschen av företagsskatteutredningens förslag?

12 september 2014

I går samlades det kvinnliga nätverket Acacia till ett frukostseminarium hos Fastighetsnytt. Seminariet handlade om Företagsskattekommitténs slutbetänkande och vad förslaget kan komma att innebära för fastighetsbolagen.

Som med alla förändringar kommer det att sluta med att somliga blir vinnare och andra förlorare. Vinnarna blir de bolag som i dag har hög lönsamhet, det vill säga de som inte har några räntekostnader och som gör höga vinster. Exempelvis gamla mogna industriföretag, tjänsteföretag och försäljningsföretag. Förlorarna blir de bolag som har höga investeringskostnader men låg avkastning, exempelvis tillväxtbolag. Fastighetsbolagen hör till en av de stora förlorarna.

– Enligt utredningen kommer fastighetsbolagen att förlora 3.2 miljarder kronor på förslaget, säger Barbro Jansson Stridlund, skattekonsult på KPMG. Något som kommer att få stor effekt på bostadsbyggandet, enligt både Jansson Stridlund och Ulla Werkell, skattejurist på Fastighetsägarna, som också deltog under morgonen.

Ska du på Business Arena Stockholm och är intresserad av att höra mer om hur Företagsskatteutredningens förslag kommer att drabba fastighetsbranschen? Varmt välkommen till vår fördjupning i området, Företagsskatteutredningen, onsdagen den 17 september kl. 16.00-17.00. Ulla Werkell modererar och medverkande talare är Annika Arnström (EY), Viktor Sandberg (Svalner), Peter Lindstrand (PwC) och Henrik Kaarme (Deloitte).

Företagsskatteutredningen

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev