Vad utgör en stad? Behöver alla städer en identitet? Och vad är det egentligen som kännetecknar en stad som lyckats med att skapa ett attraktiv identitet? Under förmiddagens Business Arena samlades en panel för att diskutera området identitet och tillväxt i stadsutveckling.
Ragnhild Backman, ägare på Backmans fastighets- och företagsutveckling AB, menar att en stad i bör rikta sig till människorna som bor i den – och deras känslor.
”Att bygga en attraktiv stad handlar om känslor. Vi är individer och sociala varelser, känslorna talar till oss. Människorna är alltså grunden till att skapa identitet och personlighet i en stad”
Vad är då det största beviset på att en stad kan betraktas som attraktiv? På den punkten är panelen enig: inflyttningen. Linda Schuur, arkitekt på STHLMNYC utvecklar:
”Lyckliga människor, platser som attraherar fler, näringsliv och kultur som ger möjligheter att utvecklas är de tydligaste tecknen. Skapar vi attraktiva miljöer för människor drar vi även till oss företag och näringsliv”
På frågan om alla städer behöver en identitet avslutar Per Schlingmann:
”Det går inte att vara utan identitet, det är som att vara utan kommunikation”