ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

BUSINESS ARENA UMEÅ 2016: Att vara utan identitet är som att vara utan kommunikation

24 februari 2016

IMG_7690

Vad utgör en stad? Behöver alla städer en identitet? Och vad är det egentligen som kännetecknar en stad som lyckats med att skapa ett attraktiv identitet? Under förmiddagens Business Arena samlades en panel för att diskutera området identitet och tillväxt i stadsutveckling.

Ragnhild Backman, ägare på Backmans fastighets- och företagsutveckling AB, menar att en stad i bör rikta sig till människorna som bor i den – och deras känslor.

”Att bygga en attraktiv stad handlar om känslor. Vi är individer och sociala varelser, känslorna talar till oss. Människorna är alltså grunden till att skapa identitet och personlighet i en stad”

Vad är då det största beviset på att en stad kan betraktas som attraktiv? På den punkten är panelen enig: inflyttningen. Linda Schuur, arkitekt på STHLMNYC utvecklar:

”Lyckliga människor, platser som attraherar fler, näringsliv och kultur som ger möjligheter att utvecklas är de tydligaste tecknen. Skapar vi attraktiva miljöer för människor drar vi även till oss företag och näringsliv”

På frågan om alla städer behöver en identitet avslutar Per Schlingmann:

”Det går inte att vara utan identitet, det är som att vara utan kommunikation”

 

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev