ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

6 trender: så överlever detaljhandeln krisen

3 november 2015

Detaljhandeln som vi känner den i dag upplever en kris, där kunder förväntar sig mer än det som erbjuds. Det är ingen nyhet att en växande e-handel blir svårare att konkurrera med. Handel som förstår sina kunder kommer att gå vinnande ur krisen, de är de som erbjuder en butiksupplevelse utöver det vanliga. Det menar inredningsarkitekten Nadia Tolstoy under Tengboms frukostseminarium ”DO OR DIE – the experience is everything”.

tengbom.doordie

Forskning visar en allt tydligare koppling mellan upplevelse och konsumtion: ju mer anpassad miljön är, desto större är benägenheten att shoppa. I Nadia Tolstoys spaning finns det framför allt sex trender på frammarsch som kommer att förändra landskapet för retail.

Den första kallar hon Tech me up, Scotty, ”monstertrenden” som går ut på att kunna handla direkt med mobilen. Klädbutiker utan kassor och matvarubutiker utan köer är några möjliga scenarier. Alla varor scannas direkt i mobilen och någon större interaktion är alltså inte nödvändig.

Bying the lifestyle är trend nummer två och innebär att upplevelsen mellan webbutik och fysisk butik är snarlik. Du ska kunna handla varor på nätet, men lika lätt kunna besöka den fysiska butiken. Det handlar om att erbjuda kunden en integrerad upplevelse i alla kanaler.

Trend nummer tre, The power of wow, handlar om att få kunden att känna sig speciell och leverera något utöver det vanliga. Här om något gäller det att känna sina kunder. Ett exempel som nämns är hipsterbutiken i Berlin som gjort sig så svåra att hitta att när den exklusiva målgruppen väl hittar dit känner den sig speciellt utvald.

Tolstoys fjärde trendspaning är Pop it up, pop up-butiker som erbjuder det kunderna efterfrågar där kunderna efterfrågar det. Pop up-butiker kräver ingen enorm budget och kan finnas i portabla ”food-trucks” eller som i en av Adidas kampanjer, i en ”låda” som ska efterlikna en skokartong.

They did it their way är Tolstoys femte spaning, som handlar om att övertyga och kundanpassa. Det har till exempel Nike gjort, som erbjuder 3D-printade skor till sina kunder, direktanpassade efter personliga önskemål.

Den sjätte och sista av Tolstoys spaningar är URL goes IRL. Få tycker väl om att behöva vänta på sin leverans efter att ha beställt en produkt på nätet. Handel som tillgodoser kundens behov direkt har stor chans att lyckas i konkurrensen. Det kan till exempel vara fysiska matbutiker som erbjuder receptshopping, en typ av kundanpassad matkasse där man själv får välja vad man vill ha. Eller synoptiker som säljer prisvärda glasögon och erbjuder synundersökningar, vilket näthsopping har svårt att konkurrera med.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev