Mattijs van Ruijven, Head Urban Planner på City of Rotterdam besökte Business Arena Göteborg under förmiddagen för att berätta mer om Rotterdam resa i konkurrensen och hur de lyckats gå från tråkigt och okänt till välbesökt och omskrivet.
”För några år sedan var Rotterdam inte en stad man besökte. Om någon frågade var man bodde och man berättade att det var Rotterdam frågade de alltid ’why do you do that?’”
De senaste åren har en hel del dock hänt.
- Rotterdam har utsetts till Lonely Planets lista på 2016 års bästa städer att besöka (”Rotterdam bursts with energy”)
- Rotterdam har hamnat som #5 på de Arcadis Sustainable Cities index 2015
- Även New York Post har skrivit om staden: ”Today Rotterdam is chock-full of eye-popping contemporary architecture and groovy urban renewal projects”
Hur har Rotterdam lyckats? De har satsat på att utveckla staden och göra den så attraktiv som möjligt för att locka folk. Hur gjorde de det? Genom att skapa affärsmöjligheter, knyta samman stora ekonomiska drivkrafterna till staden (som universitet, forskningsanläggningar och innovationsdistrikt), satsa på arkitektur, ökad tillgänglighet, grönområden och levande mötesplatser.