ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Varumärket en förutsättning för kompetens

31 maj 2018
På scen under Business Arena Luleå 2018: Anders Sundström, Linda Nilsson och Tobias Lindfors. Li Skarin och Nisha Besara modererade.

Varumärket Norrbotten benämns ofta med idrott, gruva, skog och turism. Men det hjälper inte den långsiktiga tillväxten. Regionen måste bättre marknadsföras och inte minst – behålla inflyttad och inhemsk kompetens. Mycket hänger på Norrbotniabanan. Det konstaterar en enig expertpanel på Business Arena Luleå den 29 maj.   

– Vi måste bli bättre på att sälja, sälja, sälja här i regionen. Vi har ju det mesta och allt är inom räckhåll. Vi måste bli bättre på storytelling, säger Tobias Lindfors som är koncern-vd på Norrbottens största privata arbetsgivare StudentConsulting. Han leder också hotellkoncernen Pite Havsbad Group – varumärket Norrbotten är en del av hans jobb.

Tobias Lindfors verksamhet har precis som många andra näringar i Norrbotten, mycket att tacka för Luleå Tekniska Universitet. Tack vare universitetet etableras många nya företag i regionen och relevant kompetens finns inom räckhåll. Det medger även den före detta ministern Anders Sundström, idag ordförande gruvbolaget Kaunis Iron som tagit över gruvan i Kaunisvaara efter omsusade Northland Resources.
– När jag började min resa var det helt otänkbart att rekrytera ledning via Norrbotten, vi fick flyga in ledamöter från Stockholm. Idag har vi en ledning som består nästan helt av personer från universitetet, säger Anders Sundström.

Anders Sundström menar att den gama bilden av regionens varumärke genom gruvindustrin spelar en betydande roll fortfarande.
– Norrbotten är en väldigt väl differentierad region och den järnmalm vi producerar här är viktig internationellt, så den gamla industrin ska vi inte se som något negativt. Men det som verkligen förändrat Norrbotten är universitetet.

Den kluriga frågan kvarstår dock: vad får studenter att stanna och folk att flytta till Norrbotten? Det räcker inte med en beundransvärd natur och attraktiva jobb. Städerna måste bli större, attraktiva samhällen.
– Det råder enorm kompetensbrist i hela Sverige – vi behöver alla studenter vi kan behålla. Det kräver inte bara en marknadsföringskampanj. Varför stannar man kvar? Jo, genom jobb eller kärlek, säger Tobias Lindfors.

Samtliga paneldeltagare konstaterar att Norrbottens infrastruktur måste bli bättre, det är en förutsättning för att människor ska stanna i eller flytta till regionen. Lösningen stavas Norrbotinabanan, den planerade nya kustjärnvägen mellan Umeå och Luleå.
– Kuststäderna är motorn för hela regionen. Men ska vi på allvar prata om oss själva som största arbetsmarknad utanför Stockholm – då måste kommunikationen fungera, säger Tobias Lindfors.

– Vi i Norrbotten har inte haft ett bra självförtroende, det måste förändras för att kunna sprida vårt varumärke. Men just nu saknas det 27 mil järnväg, det riskerar att bli infarkt. Vi måste bygga ut Norrbotniabanan, säger Linda Nilsson, vd för Norrbottens Handelskammare.

– Infrastrukturen måste förbättras. Plus att kapitalet måste hit – de som sitter på pengarna i Sverige är jättedåliga på att se vart de ska investeras, tillägger Anders Sundström.

Tobias Lindfors passar även på att skicka en hälsning till valårs-Sverige:
– Till politikerna vill jag säga en sak: om hela landet ska leva, då måste Norrbotniabanan bli till. Ska norra Sverige stanna i Umeå och Skellefteå? Det är inte rimligt.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev