ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Tidsfönster för utbyggnad av Stockholms Central

6 juli 2016

Under frukostspecialen på Business Arena Almedalen onsdagen den 6 juli berättade Jernhusens Ann Wiberg om den omfattande utbyggnad som Stockholms Central står inför. Det handlar om en plats som 200 000 människor passerar DAGLIGEN. Om 20 år är det dubbelt så många. Det uppstår ett tidsfönster som gör en ombyggnad möjlig i och med att pendeltågstrafiken flyttar till Citybanan, som öppnar om cirka ett år. Därmed kan man under 5-10 år bygga mer handel, service, binda ihop hela området i staden och utvidga plattformar för tågen, bland mycket annat. Totalt sett handlar det om ett område på 44 000 kvadratmeter. Utbyggnaden kommer att ha konsekvenser för hela Sverige.

– Det finns en parallell utbyggnad av stationerna i Göteborg och Malmö, så det är ett helt system som utvecklas, säger Ann Wiberg.

– Ibland talar man om att det handlar om att ”läka ett sår” i Stockholms stadsbild, men det handlar om mycket mer än så. Trafiken utvecklas naturligtvis och Stockholms CBD växer på ett sätt som gör att staden förmeras. Sedan vet vi att många kommer att ha synpunkter innan det här är klart, Stockholmare han mycket åsikter om sin närmiljö, säger Roger Mogert som är stadsbyggnadsborgarråd i Stockholm.

– Det här är väldigt bra för hela regionen, det märkliga är att man har väntat så länge på att inleda ombyggnaden. I sin nya skepnad kommer centralstationen att bli en oas, en plats där man vill uppehålla sig, säger Tomas Ernhagen som är chefekonom på Fastighetsägarna.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev