ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

” Tiden är över för att inte vara pionjär”

22 februari 2017


 Erik Wallin, Johnny Högberg och Magnus Thure Nilsson diskuterar digitalisering och entreprenörskap. Foto: Mattias Fröjd.

Magnus Thure Nilsson, vd för Media Evolution, var en av talarna under Business Arena Umeå. Han ser på digitaliseringen med lite annorlunda ögon där teknikutvecklingen inte är det centrala, utan det är hur människor använder sig av den nya tekniken. Han menar att historiskt var 1900-talet skapare av ingenjörer, slutet av 1900-talet drevs av ekonomer då ekonomin blev global, i början av 2000-talet var det marknadsfolket och de som förstod kommunikation som var drivande, en tid då Facebook kom med mera.

– Jag tror att nästa steg är att vi kommer in i någon form av humanistisk tid. Det vill säga att människan och människans beteende är i centrum, inte tekniken. Inte vad tekniken gör utan vad människor väljer att göra med den, säger Magnus Thure Nilsson.

Det gäller också att vara nyskapande och flexibel i sitt sätt att arbeta, menar Magnus Thure Nilsson och refererar en svensk musiker som brukade säga att en smart människa lånar saker men att ett geni snor grejer. Men det kan man bara göra i en tid när man bara kopierar saker.

– Tiden är över för att inte vara pionjär, jag tror att man måste vara det, det är tid för förändring. Man kan inte göra business som man gjorde i går längre, den tiden har peakat, säger Magnus Thure Nilsson.

Mattias Fröjd

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev