När The Guardian-journalisten David Crouch såg vår agenda för Business Arena Malmö kontaktade han Greg Clark för mer information. Ur samtalet kom artikeln Denmark wants to rebrand part of Sweden as ’Greater Copenhagen’.
I Denmark wants to rebrand part of Sweden as ’Greater Copenhagen’ uppmärksammar The Guardian den pågående varumärkesdebatten mellan Skåne-Köpenhamn. Ska regionen fortsätta som Öresundsregionen, eller ska den bli Greater Copenhagen?
I artikeln intervjuas den internationella storstadsexperten Greg Clark (som personligen kontaktades av The Guardians journalist efter att denne sett Business Arena Malmös program), som menar att problemet med varumärket Öresund är att ingen utanför Skandinavien känner till begreppet. ”It has become clear the region needs a name that is simply not Øresund”. Han menar att ett enat varumärke fortfarande behövs för att nå ut, men att det bör ha referensramar som talar till fler.
I artikeln refererar man även till ett tidigare uttalande från Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, då hon hävdat att ett sådant varumärke skulle kunna skapa problem på den svenska sidan.
Hur det ligger till och vilka fördelar Malmö kan dra nytta av i och med sin geografiska placering får du möjligheten att höra mer om på Business Arena Malmö den 7 maj, presenterade av Greg Clark själv.