Stockholm måste blicka längre bort

18 september 2013

När den brittiske storstadsexperten Greg Clark inledningstalade på Business Arena på onsdagen gav han Stockholms styrande rådet att blicka längre bort när man söker referenspunkter för att göra staden konkurrenskraftig.

Det är inte Köpenhamn, Oslo och Helingfors som Stockholm ska mäta sig med för att bli en global världsstad i ”mellanvikt” som Greg Clark uttryckte det.

– Det är städer som Amsterdam, Zürich, Boston och Melbourne som konkurrerar om samma position som Stockholm, säger Greg Clark.

Även om Stockholm ligger långt fram när det gäller ICT, utbildning och miljö är det en bit kvar när det gäller global kännedom och delaktighet i globala nätverk.

– Stockholm är huvudstad i Skandinavien, men i länder som Indien, Brasilien och Nigeria är det inte så många som har en uppfattning om vad Skandinavien är.

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015