Stig-Björn Ljunggrens råd inför Almedalen: utnyttja barfotavarianten

25 juni 2015

Under gårdagens partnerträff inför Almedalen delade Stig-Björn Ljunggren, statsvetaren som kan titulera sig som Almedalenveteran, med sig av sina råd inför politikerveckan. Bli bättre på att utöva barfotavarianten och lyssna mer till de yngre besökarna – de är morgondagens ledare.

DSC08481

I Almedalen, som Stig-Björn Ljunggren liknar vid en enda stor folkhögskola för kunskap, samlas människor som har, eller vill ha inflytande. I grund och botten handlar veckan om att knyta kontakter, insupa information och framförallt, att främja demokratin. Dessutom kan få mötesplatser konkurrera med Almedalsveckans möjligheter att träffa de största makthavarna.

Åker man dit som företag har Stig-Björn Ljunggren ett par råd.

Främja barfotavarianten
”Gå runt och prata med folk, knyt kontakter och är ni i grupp – gå inte i trupp. Sprid på er!

Lyssna till de yngre
”Vänd er till de yngre, up and coming. De sitter snart på ledande positioner, därför är det viktigt att höra vad de har att säga”

Vad gäller årets spaningar är eventuella partiallierade slitningar något Stig-Björn Ljunggren personligen kommer att lyssna efter. Redan nu tycks påtagliga konflikter finnas. Men hur kommer snackat att gå på plats?

”Vad säger företrädarna om varandra efter två glas rosé? Vad säger Socialdemokraterna om Miljöpartisterna och tvärtom?”

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015