ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Staden tar över efter nationalstaten

19 september 2013

När Hans Abrahamsson, docent i freds- och konfliktforskning vid Göteborgs Universitet, ska förklara stadens ökade betydelse börjar han med den (för Sverige så framgångsrika, Fastighetsnytts anmärkning) Westfaliska freden 1648. Vi lever nämligen i en post-Westfalisk era som innebär att nationalstaten går tillbaka och storstaden går framåt som maktstruktur.

Utvecklingen är kopplad till globaliseringen. Den har två viktiga konsekvenser. Städerna tar över det viktigaste beslutsfattandet och blir ett nav i det globala produktionsnätverket MEN blir också ett fält för sociala spänningar. Hans Abrahamsson menar att det går att påverka utvecklingen på det politiska planet.

– Man kan fråga sig varför det blir som det blir i samhället trots att politikerna vill så väl. Man talar om vikten av infrastruktur, och att investera i exempelvis en bro, men man ska komma ihåg att det är lika viktigt att göra sociala investeringar för att skapa den stad vi vill ha, och det gäller att se på avkastningen lika långsiktigt som man gör när det gäller bron, säger Hans Abrahamsson.

Vad kan fastighetsägare göra för att bidra till minskade sociala spänningar? Hans Abrahamsson har mycket konkreta förslag som att skapa bra verksamhet i fritidsgårdar och att genomföra trygghetsvandringar i bostadsområden.

– När man är sugen på kameraövervakning för att skapa trygghet ska man först fundera på om man kan använda pengarna till olika typer av förebyggande åtgärder istället.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev