Snyggare handel i framtiden?

6 juli 2012

Handeln har i flera avseenden blivit mer stadsmässig. Det är stadsbefolkningen som måste fångas in som konsumenter och genom mer angenäm form är det enklare att få politikerna att acceptera den i stadsbyggnadsprocessen. Det framkom under fredagens frukostsamtal på Business Arena Almedalen. 

Om handeln ser ut som klassiska NK i Stockholm är det inget problem att ha den centralt. Det betyder att de platta plåtlådorna får svårare att hävda sig framöver. Moderatorn Fredrik Bergström, affärsområdeschef på WSP Analys och Strategi, menar att handeln delvis varit alltför ”ful” för att lyckas med morgondagens utmaningar. Bernt-Olof Gustavsson som är vd på KF Fastigheter håller med.

– Handeln har varit ful i två avseenden. Dels har handel som fenomen uppfattats som krämeri av många politiker, vilket har lett till bristande engagemang och handelsområden som utformats på ett ostrukturerat sätt. Sedan har arkitekturen varit tråkig i många fall. Det är synd eftersom handeln verkligen har potential att driva stadsutvecklingen, och själva satsar vi nu på att bygga mer tilltalande handelsbyggnader.

Som lyckat exempel tar han ett nytt varuhus i Mjölby som KF Fastigheter uppfört med varierade vinklar som sticker av kraftigt från den gamla Domusbyggnaden som ligger i anslutning. Han påpekar även att kommunpolitikerna blir mer benägna att lyssna till idéer när de ser att det rör sig om attraktiva byggnader.

– Egentligen kan man göra mycket i det avseendet till en ganska låg kostnad. Säg att det kostar mellan 3 och 5 procent av projektkostnaden att gå från en ful byggnad till en som uppfattas som tilltalande, säger Bernt-Olof Gustavsson.

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015