ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Almedalen: ”Skippa ordet tillväxt och prata om hållbarhet”

7 juli 2012

Hur skapas ett hållbart samhälle både ekonomiskt, ekologiskt och socialt? Det diskuterades vid ett seminarium anordnat av S-studenter och Laboremus som är den lokala föreningen i Uppsala.

– Tillväxt har blivit något givet gott, det är målet, men jag tror att det finns en kraftig motsättning mellan tillväxt och demokrati. Tillväxten kräver att resurserna är enorma, säger Stina Oscarsson, radioteaterchef, Radioteatern.

Och panelen var rörande överens om att hållbarhet är begreppet att lyfta.
– Skippa ordet tillväxt och prata om hållbarhet. Det är ointressant om BNP minskar eller ökar om det inte är hållbart på sikt, säger Peter Gustavsson, kulturpolitiskt ansvarig, ABF.

– Vi vill ha mer politik, vi vill att mänskliga rättigheter alltid ställs före ekonomiska intressen. Det måste gå att ställa politiker till svars för samhällsutvecklingen, säger Milischia Rezai, ledamot förbundsstyrelsen, S-studenter.

Stina Oscarsson utrycker en oro för att samtalet förs på fel ställe.
– Här i Almedalen känner de flesta av oss till problematiken, och är överens. Nu måste vi ta på oss ett större ansvar och upplysa de som tänker på ett annat sätt. Vi borde egentligen vara på kärnkraftsbåten och prata, säger hon.

Hon menar att det är dags att lägga ner tävlingen länder emellan.
– Vi måste sluta prata om hållbarhet och dra en gräns vid Sverige, ska vi bli nummer ett eller ska vi lyfta de andra länderna? Lösningen är kreativitet, vi kan åstadkomma förändring, det har vi gjort historiskt.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev