Nätverk på rätt sätt = tillväxt

6 mars 2019

Är Almedalsveckan ett kollo för vuxna eller ett unikt tillfälle att nätverka sig till bolagstillväxt?

Det är lätt att förkasta Almedalsveckan som en sjudagars roséfest för PR-byråernas skull. Är det en ökad press- och mediebevakning som står högst på önskelistan finns det faktiskt bättre sätt att spendera marknadsbudgeten på. Men det Almedalsveckan kan erbjuda i nätverkande är svårt att uppnå någon annanstans.

Det konstaterar Ebba Lagersten, mediestrateg på kommunikationsföretaget Rippler Communications som i januari höll ett seminarium med temat att maxa effekten av Almedalen tillsammans med Sveriges Kommunikatörer.

Alla pratar om Almedalen, men syftet med veckan är ibland oklar. Stora bolag har oftast en marknadsbudget för att åka dit, men saknar lika ofta en plan för arbetet på plats. Men alla är där – en budgetpost som oftast saknas i kalkylerna.

Till Almedalsveckan kommer cirka 50.000 personer varje år och det genererar runt 6.000 Almedalsrelaterade artiklar i dagspress enligt Rippler Communications egen sammanställning. Varje år arrangeras ungefär 4.000 evenemang, varav en stor del av dem är helt oplanerade. De flesta aktörer har seminarium, men fokuserar inte på rätt målgrupp menar Ebba Lagersten.

Ebba Lagersten poängterar att det handlar om vem du når och inte hur många du når. Hon anser att det ibland kan vara bättre att satsa på ett rundabordssamtal med färre medverkande än ett stort seminarium.

Detta stämmer också överens med Business Arenas trendanalys efter Business Arena Almedalen 2018, då allt fler bolag efterfrågar effektiva mötesplatser där “rätt” kontakter möts. För att maxa affärsnyttan i Almedalen är det viktigt i vilket forum du nätverkar och med vilka, något som Business Arena tagit fasta på.

Rippler Communications checklista inför Almedalen 2019:

  • Sätt upp ett långsiktigt mål med din närvaro
  • Omsätt resultat i antal samtal istället för antal besökare
  • Överväg rundabordssamtal istället för seminarium
  • Bjud in de du vill prata med istället för att jaga dem du vill prata med
  • Förbered återkopplingen

Läs mer:
Var synlig i Almedalen – läs mer om Business Arenas partnerskap
Sätt agendan i Almedalen – om nyttan att synas i rätt kanaler
Proffsnätverkare eller Bindefeldt-minglare?

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
Malmö 2/4
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015

Business Arena nyckeltal

Business Arena nyhetsbrev

Business Arenas nyhetsbrev skickas ut löpande till dig som är intresserad av att hålla dig uppdaterad om vårt pågående arbete kring evenemangen i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Almedalen och London. Det kan exempelvis handla om aktuella talare, programspår och praktisk information inför evenemanget. Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner jag de Allmänna Villkoren och bekräftar att jag har tagit del av Personuppgiftspolicyn.