ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Nätverk på rätt sätt = tillväxt

6 mars 2019

Är Almedalsveckan ett kollo för vuxna eller ett unikt tillfälle att nätverka sig till bolagstillväxt?

Det är lätt att förkasta Almedalsveckan som en sjudagars roséfest för PR-byråernas skull. Är det en ökad press- och mediebevakning som står högst på önskelistan finns det faktiskt bättre sätt att spendera marknadsbudgeten på. Men det Almedalsveckan kan erbjuda i nätverkande är svårt att uppnå någon annanstans.

Det konstaterar Ebba Lagersten, mediestrateg på kommunikationsföretaget Rippler Communications som i januari höll ett seminarium med temat att maxa effekten av Almedalen tillsammans med Sveriges Kommunikatörer.

Alla pratar om Almedalen, men syftet med veckan är ibland oklar. Stora bolag har oftast en marknadsbudget för att åka dit, men saknar lika ofta en plan för arbetet på plats. Men alla är där – en budgetpost som oftast saknas i kalkylerna.

Till Almedalsveckan kommer cirka 50.000 personer varje år och det genererar runt 6.000 Almedalsrelaterade artiklar i dagspress enligt Rippler Communications egen sammanställning. Varje år arrangeras ungefär 4.000 evenemang, varav en stor del av dem är helt oplanerade. De flesta aktörer har seminarium, men fokuserar inte på rätt målgrupp menar Ebba Lagersten.

Ebba Lagersten poängterar att det handlar om vem du når och inte hur många du når. Hon anser att det ibland kan vara bättre att satsa på ett rundabordssamtal med färre medverkande än ett stort seminarium.

Detta stämmer också överens med Business Arenas trendanalys efter Business Arena Almedalen 2018, då allt fler bolag efterfrågar effektiva mötesplatser där “rätt” kontakter möts. För att maxa affärsnyttan i Almedalen är det viktigt i vilket forum du nätverkar och med vilka, något som Business Arena tagit fasta på.

Rippler Communications checklista inför Almedalen 2019:

  • Sätt upp ett långsiktigt mål med din närvaro
  • Omsätt resultat i antal samtal istället för antal besökare
  • Överväg rundabordssamtal istället för seminarium
  • Bjud in de du vill prata med istället för att jaga dem du vill prata med
  • Förbered återkopplingen

Läs mer:
Var synlig i Almedalen – läs mer om Business Arenas partnerskap
Sätt agendan i Almedalen – om nyttan att synas i rätt kanaler
Proffsnätverkare eller Bindefeldt-minglare?

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev