ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Magdalena Andersson om ekonomisk politik

3 april 2014

Magdalena Andersson (S), ekonomisk-politisk talesperson, tar vid. ”Ekonomisk politik för fler jobb”, heter hennes presentation. Hon talar om en stärkande global tillväxt, en som även gynnar Sverige. ”Men vi verkar inte få bukt med arbetslösheten”. En anledning till arbetslösheten är att den långvariga arbetslösheten tillåtits fortsätta, menar hon.

Magdalena Andersson talar om global konkurrens och efterfrågar ökade satsningar på skola: ”Pisa-rapporten visar att svenska barn ligger under genomsnittet. I allt som mäts”. Ohållbart om vi ska kunna mäta oss i den globala konkurrensen, menar hon.

Hon talar även om framtidsinvesteringar: Bostäder och infrastruktur. ”I dag skyller alla aktörer på varandra. Istället måste vi börja samverka för att få igång bostadsbyggandet”. Vad gäller infrastruktur vill Magdalena Andersson och Socialdemokraterna påbörja byggandet av en höghastighetsbana mellan Malmö och Stockholm. Hur ska satsningarna finansieras? undrar moderator Caroline Sundewall. ”Med andra intäkter”, svarar Andersson. ”Vi (S) föreslår skatteförändringar på 20 miljarder”.

Vad kan fastighetsbranschen förvänta sig vid en Socialdemokratisk valseger? frågar Sundewall. ”Att vi lyfter bostadspolitiken”, svarar Magdalena Andersson.

Vad är största utmaningen på kort sikt, vid en eventuell valseger? ställer Caroline Sundewall som sista fråga. ”Att göra något ordentligt åt politiken. Ta strategiska beslut för att få ned arbetslösheten och få upp sysselsättningen. Vi har förslag på snabba förändringar i arbetsmarknadspolitiken”, avslutar Magdalena Andersson.

andersson

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev