Under ett Business Arena arrangeras seminarier och fördjupningar i en lång rad ämnen. Det betyder att – nästan – oavsett vad du arbetar med inom samhällsbyggnad hittar du något som berör just ditt område. Det betyder samtidigt att du skulle kunna vända på saken. Daniel Bergstrand som är programansvarig för Business Arena ger tipset att du ska utmana dig själv i år och välja ett ämne som du inte kan så mycket om istället.
Under årets evenemang i Stockholm kommer det att finnas tolv heldagsseminarier och cirka 30 fördjupningar under två dagar.
”När man sätter ihop seminarier är det roligt att sticka ut hakan lite och hitta nya ämnen. Det är möjligt eftersom Business Arena är så brett innehållsmässigt. Vid sidan av kärnämnen som fastighetsmarknad och ekonomi kan vi bjuda på nischade fördjupningar och talare från oväntade håll. Om jag själv var besökare skulle jag utnyttja tillfället och testa något ämne som jag inte kan någonting om. Förhoppningsvis leder det till nya insikter”, säger Daniel Bergstrand.
Business Arena är fast förankrat i fastighetsekonomi, affärer och samhällsbyggande. Eftersom vi lever i en komplex och snabbföränderlig värld är det likafullt många olika faktorer som påverkar beslutsfattandet. Det räcker oftast inte att enbart kunna mycket om ränteutvecklingen eller den lokala hyresmarknaden.
”I år ser jag själv bland mycket annat fram emot det seminarium där vi tar upp den digitala utvecklingen och konsekvenserna för fastigheter och samhällsbyggnad. Tanken är inte att man ska vara intresserad av teknik, utan det handlar om att förstå hur affärslogik och kundbeteenden förändras.”
Sedan blir det inslag om medborgardialoger, finansiering av infrastruktur, bostadspolitik, mångfald, arkitektur, värdeskapande stadsutveckling, cyklar vs bilar, trygghet i storstäder, moms, handelsfastigheter, högre utbildning och mycket, mycket annat. Det kan vara en bra idé att läsa igenom programbroschyren för årets Business Arena Stockholm extra noggrant…