Kulturens bild av Norrland – en schablon?

17 februari 2015
Po Tidholm på Business Arena Umeå 2015
Po Tidholm på Business Arena Umeå 2015

”Det som händer i den regionaliserade kulturpolitiken är att det dyker upp förväntningar på vad kulturen kan bidra med. I och med regionaliseringen av kulturen och kulturpolitiken har kulturen blivit ett verktyg mellan kommunen och politiken.  Men många människor känner sig klämda mellan de olika bilderna av sin region, ort eller kommun”

Po Tidholm om äktenskapet mellan Norrland och kultur. Tidholm exemplifierar med den schablonbild som Norrland ofta får genom kulturen som ”gles och befolkad av grottmän”, något han menar att man exempelvis kan se i filmen Jägarna och Norrlands Guld-reklamerna

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015