ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Ett mörker värt miljoner

28 januari 2015

När Kai Piippo besökte Business Arena Stockholm 2014 talade han om teknik som lyfter arbetsliv och vardag, om ljussättning som skapar varumärke, identitet och attraktion. Som Chief Designer på ÅF Lighting Sweden har Piippo stor erfarenhet av att arbeta med ljus i olika miljöer; allt från öknen i Canyon Point, Utah till ishotellet i Jukkasjärvi. Nu kommer han till Business Arena Umeå för att berätta om ett pågående projekt i norra Sverige.

Kai Piippo

På Business Arena Stockholm pratade du om arkitekturens fotosyntes. Kan du utveckla vad du menar med det?
Ljuset är den starkaste länken mellan människor och arkitekturen, särskilt i mörker. Med ljus blir platser, broar, torg och byggnader identitetsstarka och levande. Genomarbetad ljusdesign levandegör och ger arkitekturen energi samt skapar ett fokus på vad man vill framhäva i arkitekturen.

Vad kommer du att prata om i Umeå?
Jag kommer prata om ljus och vikten av att bevara mörkret, om medveten ljusdesign och hur man kan använda ljus för att skapa upplevelser. Norrland har fantastiska förutsättningar med ett mörker som är värt miljoner.

Kan du berätta mer om det pågående projekt som ni just nu arbetar med i norra Sverige?
Vi har precis skapat magiskt ljus på Dundrets sluttningar i filmtävlingen Chasing Light. Det var fantastiskt roligt och vackert. Januari bjuder på ett magiskt ljus när polarnatten börjar släppa sitt grepp. Jag har nyligen även coachat flera turistanläggningar i projektet Att belysa Swedish Lappland, och ÅF Lighting är även inblandade i ljussättningen och stadsomvandlingen som pågår i Kiruna.

Du har arbetat med en rad olika kontrasterande ljusdesignprojekt, t.ex. i öknen i Canyon Point Utah och ishotellet i Jukkasjärvi. Hur är det att arbeta med projekt som har så vitt skilda förutsättningar för ljus?
Båda har mörkret som en tillgång att beakta så där är dom lika. I båda fallen jobbade jag med medveten ljusdesign som förstärker och bidrar till upplevelsen av de unika miljöerna.

Slutligen, vad ser du personligen fram emot att lyssna på under Business Arena Umeå?
Jag vill veta mer om hur de stora planerna för infrastrukturen ser ut, och även lyssna på föredraget om de geografiska fördelarna som Facebook såg när dom valde att lägga en datahall i Luleå. Och knyta nya kontakter såklart!

Tisdag 17 februari, kl. 11.00-12.00
Fördjupning C: Besöksnäringen som skapar tillväxt

 Läs artikeln från Business Arena Stockholm 2014, ”Oändliga möjligheter med rätt teknik” >>  

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev