Formerna för handel har förändrats. Nya stora köpcentrum (ofta utanför stadskärnan) växer fram och e-handeln lockar allt fler kunder. Enligt e-barometern, som publicerades i dag, har e-handeln haft en kraftig tillväxt på 17 procent under 2013 (SvD Näringsliv). Försäljningen tycks i allt större utsträckning ske utanför innerstadens utbud.
Hur påverkar de förändrade förutsättningarna för försäljning staden, stadskärnan och handeln på lång sikt? Det kommer vi att försöka nysta i på Business Arena Malmö och Göteborg. Nedan kommer ett par tips till dig som är intresserad av handel och dess utveckling, effekter och påverkan.
Göteborg
Vad är det som behövs för att Göteborg city ska lyfta?
Handel och staden – lokala förhållanden och generella trender
Generella trender inom handel
Malmö
Analys: Hur påverkar handeln Malmö som stad?
Generella trender inom handel
Nya stora köpcentrum i Skåne – hur påverkas regionens handel?