E-barometern visar på kraftig tillväxt

4 mars 2014

Formerna för handel har förändrats. Nya stora köpcentrum (ofta utanför stadskärnan) växer fram och e-handeln lockar allt fler kunder. Enligt e-barometern, som publicerades i dag, har e-handeln haft en kraftig tillväxt på 17 procent under 2013 (SvD Näringsliv). Försäljningen tycks i allt större utsträckning ske utanför innerstadens utbud.

Hur påverkar de förändrade förutsättningarna för försäljning staden, stadskärnan och handeln på lång sikt? Det kommer vi att försöka nysta i på Business Arena Malmö och Göteborg. Nedan kommer ett par tips till dig som är intresserad av handel och dess utveckling, effekter och påverkan.

Göteborg
Vad är det som behövs för att Göteborg city ska lyfta?
Handel och staden – lokala förhållanden och generella trender
Generella trender inom handel

Malmö
Analys: Hur påverkar handeln Malmö som stad?
Generella trender inom handel
Nya stora köpcentrum i Skåne – hur påverkas regionens handel?

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015