ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Bra för KD att ligga på 3,6 procent

6 juli 2016

Under gårdagens (5/7) tal i Almedalen kom statsminister Stefan Löfven flera gånger in på att han ”tror på Sverige”. Under onsdagens inledning på Business Arena Almedalen kopplade Stig-Björn Ljunggren det i viss mån till de nationalistiska stämningar som råder i Europa, och de potentiella väljare som inte tycker sig känna igen sitt land.  Stig-Björn Ljunggren noterade också att talet inte innehöll speciellt många fräna attacker på allianspartierna, som ju kan tänkas vara mer lyhörda för blocköverskridande samarbeten framöver, och att Löfven retoriskt sett ”sjungit upp sig” sedan han blev statsminister.

Storhetstiden för KD, som är dagens parti i Almedalen, var under Alf Svenssons dagar, men i nuläget ligger partiet enligt de mest kvalificerade mätningarna på 3,6 procent.

– Det kan faktiskt vara bra för partiet, för då känner borgerliga väljare att de måste stödrösta på KD för att de inte ska åka ur riksdagen. Det skulle kunna vara värre att ligga på 4,5 procent, för då skulle den effekten kunna utebli, säger Stig-Björn Ljunggren.

KD vill framstå som ”ultraborgerliga” och vinner bland sina kärnväljare på att jagas av vänsterskribenter, har svensk ekonomi som viktigaste fråga, men ligger ganska nära S när det gäller inställningen till sjukvård. Kanske inte så konstigt trots allt att hela 23 procent av väljarna kan tänka sig en blocköverskridande regering.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev