Sj:s avtal om de subventionerade nattågen till norra Norrland och Narvik upphör i december 2018. Många är oroliga för att det blir ännu färre tåg när avtalet löper ut. Transportinfrastrukturen kommer vara ett av många engagerande ämnen på Business Arena Umeå i februari.
När Trafikverkets avtal med SJ om nattåg till Norrland går ut 2018, finns risken att det nya avtalet innebär färre avgångar. Det skulle få konsekvenser för levnadsvillkoren för många människor i norra Sverige och i hela landet. Detta enligt Lennart Sjögren, konsult på Lennart Sjögren Analys och Utveckling AB.
– Tågtrafiken i Norrland blir en stor valfråga 2018 och frågan är om staten har resurser att betala dubbla notor, dels för dubbelspår längs hela kusten från Gävle-Luleå dels för nattåg med moderniserad vagnpark, säger Lennart Sjögren.
Subventioner gör nattågen möjliga
Staten har genom subventioner upprätthållit nattågstrafiken till övre Norrland och Narvik. Avtalet går ut den 8:e december 2018 med en option på ytterligare två år. Det går i nuläget två nattåg, i varje riktning, per dygn.
– Ur regionalpolitisk synpunkt är frågan om nattågen viktig eftersom staten fortfarande har ambitionen att det ska gå att bo, leva och verka i hela Sverige. Alla vill att nattågen ska fortsätta att gå efter 2018, men vem betalar notan? Säger Sjögren.
Rikstrafiken, som utredde trafiken inför det nuvarande förslaget, gjorde bedömningen att det räcker med ett nattåg i varje riktning. Detta möttes av omfattande kritik och det blev, efter att Trafikverket tagit över ansvaret, ändå två tåg i varje riktning. Med tanke på historien är det inte konstigt att frågan diskuteras flitigt. På Business Arena Umeå den 22 februari kommer transportinfrastrukturen att vara ett av många intressanta samtalsämnen som engagerar.
Mer i ämnet: