Luleå kommun har vunnit utmärkelsen Plancebrander of the Year 2015 för sin satsning Original Luleå Story, där invånarna agerat ambassadörer för staden och deras egna historier använts som kärnan i marknadsföringen.
Motiveringen lyder enligt följande:
”För ett konsekvent och professionellt sätt att stärka bilden av en plats såväl internt som externt. Med fingertoppskänsla och finess går utveckling och marknadsföring hand i hand. Internationella samarbeten, världskända etableringar och unika reseanledningar ramas in och sprids inifrån och ut på ett äkta sätt. Vinnaren är en förebild för platsmarknadsförare i hela Sverige.”
Priset delades ut av platsmarknadsföringsföretaget Placebrander AB och syftar till att lyfta fram insatser inom platsmarknadsföring.
På Business Arena Umeå den 24 februari får vi höra mer om Luleå i fördjupningen ”Luleå ska växa – hur blir planerna verklighet?”. Mer information kommer i programmet som presenteras om två veckor.