ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Bli bättre på att kommunicera jämställdhetsarbetet

1 juli 2015

Vad krävs för att uppnå jämställd representationi våra bolag? Det var temat för ett av dagens pass på Business Arena Almedalen. Som moderator Jeanette Saveros, vd på Hifab uttryckte det: ett ämne man önskade att man inte skulle behöva prata så mycket om.

FullSizeRender (20)
Jeanette Saveros, vd Hifab, Amanda Lundeteg, vd, AllBright, Emma Jonsteg, vd, Utopia Arkitekter, Ulf Nyqvist,vd Botkyrkabyggen, P G Persson, vd, Platzer Fastigheter

I dagens takt kommer man inte att få uppleva en jämställd karriär om man är 17 år eller äldre. Det visar den senaste AllBright-rapporten, berättar stiftelsens vd Amanda Lundeteg.

Enligt Ulf Nyqvist, ordförande i Fastigo och vd på Botkyrkabyggen måste man aktivt arbeta med frågorna.

”Det handlar om att sätta mål och tänka på hur man rekryterar, till exempel vid vem man väljer att anställa och hur man utformar annonserna. Det krävs att ledningen brinner för frågorna och tycker att det är viktigt”

Emma Jonsteg, vd på Utopia Arkitekter, uppmanar alla kvinnor att ta ett större personligt ansvar:

”Ofta är jag den enda kvinnan i gubbiga paneler. Då måste man försöka lite extra. Kvinnor tackar ofta nej till att medverka i paneler och hänvisar istället till sina manliga kollegor. Det handlar om personligt ansvar. Tänk inte efter, säg bara ja och kör! Vad är det värsta som kan hända?”

Amanda Lundeteg uppmanar alla företag att rikta blickarna inåt och granska sig själva.

”Även i valberedningarna är jämställdheten urusel. De tenderar att lägga ansvaret på ägarna, som i sin tur lägger över ansvaret på någon annan. Man tenderar skjuta ansvaret ifrån sig. Jag skulle önska att man riktar blickarna inåt och granskar sig själva”

Vad gäller bolag som jobbar strategiskt med jämställdhetsfrågor är det viktigt att kommunicera detta utåt då detta kan trigga andra bolag att prioritera frågan. Amanda Lundeteg berättar om reaktionerna från AllBright-rapporten:

Bolagen på vita listan borde bli bättre på att kommunicera deras jämställdhetsarbete. Bolagen på gråa listan är bäst på det. Bolagen på svarta listan ringer och skäller och vill att vi ska ta bort dem från listan. Det tar jag som ett kvitto på att vi skapar förändring”

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev