ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

”Beställarkompetensen är central och behovsbilden fundamental”

17 januari 2017

Inför fördjupningen Läget, läget, läget – för en logistikfastighet på Business Arena Umeå, har vi pratat med Peter Mellander, logistikkonsult på Sweco Industry AB, Göteborg, som kommer att delta som talare. Under fördjupningen kommer bland annat följande att diskuteras: Hur bör logistikfastigheter placeras i förhållande till staden och hur skapas optimala flöden?

Vilka trender finns inom leveranser?
Som fastighetsägare med ambition att möjliggöra för smartare, effektivare leveranser så är detta naturligtvis en av de viktigaste frågorna; att ”definiera behovet”- och det är sannerligen inte lätt gjort när man tittar i denna glaskula. En lagom blandning av kompetens, kreativt tänk och mod, ihop med fokus på bibehållen flexibilitet i förhållande till framtida utfall, är viktiga aspekter vid lösningsutformningen.

Hur tror du att det kommer att se ut i framtiden när det gäller leveranser?
Distribution vid låg trafikintensitet, t.ex. mitt på dagen eller på kvällar och nätter kommer att bli vanligare. Hemleveranser kommer högst sannolikt i stor grad vara frikopplade från mottagarens närvaro – i den grad det är fysiskt möjligt. Fastighetsboxar, paketautomater eller liknande lösningar kommer att öka i förekomst. Bemannade godsmottagningar, en form av återgång till att ha en ”portier” i större flerbostadshus är inte otänkbart!

Hur bör en logistikfastighet se ut? Och hur bör den placeras i förhållande till staden och dess invånare för att kunna säkerställa pålitliga flöden och leveranser?
Detta är naturligtvis omöjligt att svara på utan tydligare behovsbild. Vad är en ”logistikfastighet”? Skillnaden mellan ett centrallager, en omlastningsterminal och en godsmottagsfunktion i flerbostadshus är enorm, såklart.

Vad gäller fastighetens utformning så är det å ena sidan många gånger av vikt att tillhandahålla en fastighet som bibehåller flexibilitet inför framtida förändrade förutsättningar såsom nya leverans- och fordonstyper och förändrad orderstruktur, till exempel på grund av e-handeln och hemleveranser som ställer nya krav på hanteringslösningen.

Å andra sidan så är vi mitt i en våg av automatisering för ökad kostnadseffektivitet och reduktion av fel. Vid automation utformas gärna den interna hanteringslösningen först, varefter byggnaden formas utifrån denna. Traditionellt byggdes förr oftast en generisk lagerbyggnad och den interna logistiken anpassades bäst möjligt till redan befintligt hus.

Det är många faktorer som påverkar hanteringslösningen, kraven på fastigheten och dess lokalisering. Det väsentliga är att ha gjort hemläxan innan man bygger! Beställarkompetensen är central och behovsbilden fundamental.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev