BUSINESS ARENA UMEÅ 2016: Att vara utan identitet är som att vara utan kommunikation

24 februari 2016

IMG_7690

Vad utgör en stad? Behöver alla städer en identitet? Och vad är det egentligen som kännetecknar en stad som lyckats med att skapa ett attraktiv identitet? Under förmiddagens Business Arena samlades en panel för att diskutera området identitet och tillväxt i stadsutveckling.

Ragnhild Backman, ägare på Backmans fastighets- och företagsutveckling AB, menar att en stad i bör rikta sig till människorna som bor i den – och deras känslor.

”Att bygga en attraktiv stad handlar om känslor. Vi är individer och sociala varelser, känslorna talar till oss. Människorna är alltså grunden till att skapa identitet och personlighet i en stad”

Vad är då det största beviset på att en stad kan betraktas som attraktiv? På den punkten är panelen enig: inflyttningen. Linda Schuur, arkitekt på STHLMNYC utvecklar:

”Lyckliga människor, platser som attraherar fler, näringsliv och kultur som ger möjligheter att utvecklas är de tydligaste tecknen. Skapar vi attraktiva miljöer för människor drar vi även till oss företag och näringsliv”

På frågan om alla städer behöver en identitet avslutar Per Schlingmann:

”Det går inte att vara utan identitet, det är som att vara utan kommunikation”

 

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015