Almedalen: Överutnyttjande ger lägre företagsvinster

6 juli 2012

Miljö- och hållbarhetsaspekter kommer att sätta strikta ramar för företag och organisationer de närmaste 10-20 åren. Det visar KPMG:s rapport ”Expect the unexpected: building business value in a changing world”.

Sara Vikman och Helena Mueller, Senior Manager respektive manager på Climate Change & Sustainability Services, KPMG, presenterar en skrämmande bild av de hot vi står inför.

– Rapporten visar att vi konsumerar som om vi hade ett och ett halvt jordklot. Om 20 år lever vi som om vi hade tre jordklot, säger Sara Vikman.

De senaste 20 åren visar på ett växande mänskligt fotavtryck. Köttkonsumtion har ökat med 26 procent, utnyttjandet av industriella material har ökat med 60 procent, platsförbrukning har ökat med 130 procent och flyget har ökat med 230 procent.

– Det är alarmerande siffror. Om vi fortsätter som i dag så kommer vårt behov av vatten överstiga vår tillgång med 40 procent om 20 år. Till en vanlig kaffe latte till exempel går det åt 200 liter vatten för att framställa bara en kopp, räknat från plantering till färdig dryck. Till en t-shirt går det åt 4000 liter. Business as usual är inte ett alternativ, det krävs förändring, säger Helena Mueller.

De har identifierat 10 globala megatrender att förhålla sig till: Klimatförändringar, ökad energi- och bränsleanvändning, material- och råvarubrist, vattenbrist, ökande befolkning, ökande medelklass, urbanisering, matkvalitet och säkerhet, biologisk mångfald och ekosystem, avskogning.

Enligt rapporten påverkar de olika faktorerna varandra sinsemellan och i längden slår detta mot företagens resultat.

– Om klimatet blir varmare, blir det mindre vatten, därmed färre skördar, då ökar det kostnaden för mat. Har vi mindre mat till högre priser så får vi stora sociala problem och kanske masshälsoproblem.

För att ta reda på hur konsumtionen och urholkningen påverkar företags resultat gjorde KPMG en undersökning av 800 bolag i 11 branscher där de utgick ifrån olika miljöindikatorer, så som växthusgaser, avfall och kemikalier och vad dessa kommer att kosta.

– I genomsnitt är det 40 procent av resultatet som försvinner. Det borde vara incitament nog till förändring. Nu är det dags att vidta åtgärder, säger Sara Vikman.

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015