ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

Almedalen: Överutnyttjande ger lägre företagsvinster

6 juli 2012

Miljö- och hållbarhetsaspekter kommer att sätta strikta ramar för företag och organisationer de närmaste 10-20 åren. Det visar KPMG:s rapport ”Expect the unexpected: building business value in a changing world”.

Sara Vikman och Helena Mueller, Senior Manager respektive manager på Climate Change & Sustainability Services, KPMG, presenterar en skrämmande bild av de hot vi står inför.

– Rapporten visar att vi konsumerar som om vi hade ett och ett halvt jordklot. Om 20 år lever vi som om vi hade tre jordklot, säger Sara Vikman.

De senaste 20 åren visar på ett växande mänskligt fotavtryck. Köttkonsumtion har ökat med 26 procent, utnyttjandet av industriella material har ökat med 60 procent, platsförbrukning har ökat med 130 procent och flyget har ökat med 230 procent.

– Det är alarmerande siffror. Om vi fortsätter som i dag så kommer vårt behov av vatten överstiga vår tillgång med 40 procent om 20 år. Till en vanlig kaffe latte till exempel går det åt 200 liter vatten för att framställa bara en kopp, räknat från plantering till färdig dryck. Till en t-shirt går det åt 4000 liter. Business as usual är inte ett alternativ, det krävs förändring, säger Helena Mueller.

De har identifierat 10 globala megatrender att förhålla sig till: Klimatförändringar, ökad energi- och bränsleanvändning, material- och råvarubrist, vattenbrist, ökande befolkning, ökande medelklass, urbanisering, matkvalitet och säkerhet, biologisk mångfald och ekosystem, avskogning.

Enligt rapporten påverkar de olika faktorerna varandra sinsemellan och i längden slår detta mot företagens resultat.

– Om klimatet blir varmare, blir det mindre vatten, därmed färre skördar, då ökar det kostnaden för mat. Har vi mindre mat till högre priser så får vi stora sociala problem och kanske masshälsoproblem.

För att ta reda på hur konsumtionen och urholkningen påverkar företags resultat gjorde KPMG en undersökning av 800 bolag i 11 branscher där de utgick ifrån olika miljöindikatorer, så som växthusgaser, avfall och kemikalier och vad dessa kommer att kosta.

– I genomsnitt är det 40 procent av resultatet som försvinner. Det borde vara incitament nog till förändring. Nu är det dags att vidta åtgärder, säger Sara Vikman.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev