6 trender: så överlever detaljhandeln krisen

3 november 2015

Detaljhandeln som vi känner den i dag upplever en kris, där kunder förväntar sig mer än det som erbjuds. Det är ingen nyhet att en växande e-handel blir svårare att konkurrera med. Handel som förstår sina kunder kommer att gå vinnande ur krisen, de är de som erbjuder en butiksupplevelse utöver det vanliga. Det menar inredningsarkitekten Nadia Tolstoy under Tengboms frukostseminarium ”DO OR DIE – the experience is everything”.

tengbom.doordie

Forskning visar en allt tydligare koppling mellan upplevelse och konsumtion: ju mer anpassad miljön är, desto större är benägenheten att shoppa. I Nadia Tolstoys spaning finns det framför allt sex trender på frammarsch som kommer att förändra landskapet för retail.

Den första kallar hon Tech me up, Scotty, ”monstertrenden” som går ut på att kunna handla direkt med mobilen. Klädbutiker utan kassor och matvarubutiker utan köer är några möjliga scenarier. Alla varor scannas direkt i mobilen och någon större interaktion är alltså inte nödvändig.

Bying the lifestyle är trend nummer två och innebär att upplevelsen mellan webbutik och fysisk butik är snarlik. Du ska kunna handla varor på nätet, men lika lätt kunna besöka den fysiska butiken. Det handlar om att erbjuda kunden en integrerad upplevelse i alla kanaler.

Trend nummer tre, The power of wow, handlar om att få kunden att känna sig speciell och leverera något utöver det vanliga. Här om något gäller det att känna sina kunder. Ett exempel som nämns är hipsterbutiken i Berlin som gjort sig så svåra att hitta att när den exklusiva målgruppen väl hittar dit känner den sig speciellt utvald.

Tolstoys fjärde trendspaning är Pop it up, pop up-butiker som erbjuder det kunderna efterfrågar där kunderna efterfrågar det. Pop up-butiker kräver ingen enorm budget och kan finnas i portabla ”food-trucks” eller som i en av Adidas kampanjer, i en ”låda” som ska efterlikna en skokartong.

They did it their way är Tolstoys femte spaning, som handlar om att övertyga och kundanpassa. Det har till exempel Nike gjort, som erbjuder 3D-printade skor till sina kunder, direktanpassade efter personliga önskemål.

Den sjätte och sista av Tolstoys spaningar är URL goes IRL. Få tycker väl om att behöva vänta på sin leverans efter att ha beställt en produkt på nätet. Handel som tillgodoser kundens behov direkt har stor chans att lyckas i konkurrensen. Det kan till exempel vara fysiska matbutiker som erbjuder receptshopping, en typ av kundanpassad matkasse där man själv får välja vad man vill ha. Eller synoptiker som säljer prisvärda glasögon och erbjuder synundersökningar, vilket näthsopping har svårt att konkurrera med.

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015