ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

54 procent av svenskarna positiva till dagens äldreboende

3 juli 2012

En undersökning som Hemsö Fastighets AB låtit undersökningsföretaget Novus genomföra visar att de tillfrågade är positiva till dagens äldreboende men tveksamma till att man ska kunna betala extra för högre kvalitet. Det framkom under tisdagseftermiddagen på Business Arena Almedalen.

Undersökningen visar att 54 procent av svenskarna är positiva till dagens äldreboenden. När det gäller möjligheten att kunna betala mer för extra service ansåg 49 procent att man inte ska kunna det, medan 33 procent var för.

– Generellt sett var det många bra saker som lyftes fram i undersökningen. En majoritet tyckte ju att äldreboende idag är bra, och det är något vi tar med oss. Ofta är det negativa exempel som lyfts fram i media, men på det hela taget är standarden på svenska äldreboenden god, säger Gustav Björkman som är chef Strategi och transaktion på Hemsö.

– Sedan har vi koncentrerat oss på svenskarnas vilja att betala mer för extra service. Där kan man notera att det fortfarande finns en tveksamhet. Det visar att man i enlighet med den skandinaviska modellen vill ha ett jämlikt system med en garanterad basnivå. Samtidigt visar demografiska undersökningar att andelen äldre i befolkningen ökar och det kommer sannolikt att bli nödvändigt med ett anpassat system i framtiden där indviden måste betala mer själv, och inom vilket valmöjligheterna är större, säger Gustav Björkman.

Hemsös styrelseordförande Håkan Bryngelson ser valfrihetsfrågan som mycket viktig i den politiska debatten under de kommande året.

– Jag tror att det är en av frågorna som kommer att avgöra det kommande valet, säger Håkan Bryngelson.

Flödet

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt

På väg upp i år?

Testimonials

”Det bästa med Business Arena är att man får inspireras, lära känna massa nya människor och också träffa kompisar från förr.”
- Alexandra Laurén, vd, Bonava
”Ett tillfälle för mycket spontana möten och att mötas mellan fastighetsbolag, politiken och konsulter. ”
- Johanna Hessius, CEO & Head of Advisory Sweden, Newsec
”Det bästa med Business Arena är det personliga mötet, med både befintliga och potentiella kunder. ”
- Christian Fjordskär, försäljningschef, Värderingsdata AB
”Business Arena står för kunskap, nätverk och gemenskap. Med tanke på de stora utmaningarna som samhället i stort står för och branschen i synnerhet, så bör vi hjälpas åt att ta ansvar för samhällsbyggandet.”
- Annika Selin, vd, Forsen

Nyhetsbrev