BUSINESS ARENA GÖTEBORG 2016: 3 snabba tips inom digitalisering: #dela, #uppleva, #leverera

5 april 2016

 

IMG_0029Den digitala utvecklingen har förändrat vårt sätt att leva, konsumera och arbeta. På Business Arena Göteborgs inledning gav Karin Adelsköld, teknikjournalist och komiker, tre snabba tankar om den digitala resa vi är i och som vi har framför oss, tre parametrar vi kommer att behöva förhålla oss till i framtiden, som innebär att vi kommer att behöva tänka helt om:

  1. #Dela
    Webben är till för att dela kontakter, ekonomi, erfarenheter. Über, parkeringsplatser, kontorsplatsuthyrningar, uthyrning av eventlokaler är exempel på delningsekonomi. Det intressanta med delningseknomin är inte delningen i sig. Det är att folk kan få en tjänst direkt, snabbt, på en gång. Det handlar om att kommunicera, spara, vara effektiv och att vara här och nu.
  2. #uppleva
    Egentligen köper och säljer vi upplevelser, men det räcker inte. Folk vill ha en upplevelse. Mall of Scandinavia, konsterter, festivaler och stand up är exempel på upplevelser. Det räcker till exempel inte med att bara erbjuda en lokal till uthyrning, man måste ha en upplevelse till den – som gott kaffe, eller färggranna väggar, menar Adelsköld.
  1. #leverera
    E-handeln ökar, men leveransen/logistiken av våra beställda varor är en av våra största utmaningar. Du slipper nämligen inte undan köandet när paketet ska hämtas ut. Drönarleverans och 3D-printa dina egna skor, är lösningar till snabbare leveranser. Leverans, transport, logistik. Det är det sexigaste med framtiden, menar Adelsköld.

 

Nyheter från business arena

  • Filtrera flödet Visa:
  • Nyheter
  • Twitter
  • Allt
”Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare”
- Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, Utbildningsdepartementet
”Business Arena är ett otroligt effektivt sätt att träffa dem man behöver träffa. Under två dagar här har man gjort väldigt mycket av det kontaktskapandet man behöver för den vardagliga verksamheten ”
- Annica Carlsson, Equator Stockholm AB
”Business Arena är ett av de bästa tillfällena på året som man får träffa alla människor som jobbar i branschen. Alla är samlade på en och samma plats ”
- Mark Humphreys, Tengbom
”Sverige behöver Business Arena”
- Business Arena Umeå-delegat, 2015